Säljsekten

Jag har jobbat på The Phone House. Självklart blev jag nyfiken på Dokumet Inifrån-avsnittet Säljsekten#saljsekten ). Jag hann inte se hela programmet, men förstår nog ändå vad SVT ville visa för bild av företaget.

Själv är jag kluven mot The Phone House personalpolitik. Jag var det redan när jag arbetade där som extrasäljare i en av deras butiker under studietiden. Ganska snabbt hade jag en klar bild av att The Phone House inte var företaget jag skulle bli gammal på och det berodde framförallt på att den personalsyn ledningen verkade ha inte alls passade ihop med hur jag ansåg att det borde gå till. Det var mitt val att inte bli långrandig där. Inte deras.

The Phone House är tydliga med vilken arbetskraft de vill ha. Eller fel. The Phone House är tydliga med vilken typ av arbetskraft de inte vill ha. Man är inte bättre än vad den senaste veckans/månadens säljstatistik visar att du är. Håller du inte måttet ser de till att du inte vill vara kvar. Förhoppningsvis ser det annorlunda ut om du arbetat där länge, annars borde inte så många arbeta kvar i flera år, vilket många faktiskt gör. Och trivs. Eller åtminstone vantrivs de inte nog för att leta annan sysselsättning.

För att lyckas med den typ av försäljning som The Phone House (och många andra säljföretag inom elektronikbranschen) jobbar med krävs det att du är något av en adrenalin-junkie. Du måste få dina adrenalinkickar av att ha gjort en bra deal, att ha lyckats övertyga någon om att köpa något de från början inte alls hade tänkt köpa. Av omvärlden kallas det manipulation, i säljyrket kallas det för att måla en tavla. Du måste kunna måla ditt motiv så bra att andra tror att den är äkta. I början av ”Säljsekten” nämns hur mycket pengar rekordsäljare tjänat. Redan här målar företagsledaren, fast den här gången för en blivande anställd istället för en kund.

Rekordsäljare finns alltid, inte bara hos The Phone House, utan hos alla säljfokuserade företag. De säljarna är oftast inte särskilt bra  medmänniskor. De är antagligen manipulativa, ser i stort bara till sin egen och företagets plånbok, de är ofta nonchalanta/otrevliga mot kunder med reklamationsärenden, osv. De här personerna är å andra sidan inte heller anställda för att vara bra medmänniskor, utan bra säljare. Och de lyckas, de där rekordsäljarna.

Alltså. Man kan diskutera fram och tillbaka huruvida ett företag tar sitt ansvar för personalen. Själv upplever jag det som att The Phone House tar bra hand om sina bästa och sina bra säljare/anställda och gärna gör sig av med övriga. Helst så fort som möjligt och ibland på ett på gränsen till oetiskt sätt.

Samtidigt är de tydliga med vilken typ av anställda de vill ha. Jag är en förespråkare av att företagsledningar själva ska få välja ut vilka de vill ha som anställda och att anställningstryggheten på individnivå ibland står i vägen för det. Ju tydligare ett företag är med vad de förväntar sig av individen, desto enklare blir det ju för individen att ta ställning till om det företaget är det rätta.

I mitt fall blev svaret nekande. The Phone House och jag blev inte gamla ihop. Det är helt ok. Inga hard feelings från min sida. Jag ville inte vara där. Jag gick.

2 reaktioner på ”Säljsekten

  1. Det behöver inte finnas något motsatsförhållande mellan en högpresterande och engagerande arbetsmiljö, svaret är snarare tvärt om det hänger ihop!

    Framgångsrika säljmiljöer skapas utifrån tydliga strategier och mål, engagerade medarbetare som har förmågan att engagera kunder. sambandet är tydligt; engagerade kunder köper mer, stannar längre och kommer tillbaka.

    Ordet ”manipulation” har mycket litet med framgångsrik försäljning att göra eftersom det är negativt laddat och används oftast av människor som misslyckats i sitt säljarbete.

    I ett bra säljarbete är kunden nöjd med sitt inköp och kanske till och med stolt över att ha gjort en bra affär.

    Hur detta fungerar på The Phone House har jag ingen djupare erfarenhet av, men visst har jag handlat där och ja, jag har inte valt att komma tillbaka!

    Låt oss se försäljning som en seriös profession, inte som ett oseriöst genomgångsyrke. Det är bara så vi kan bygga framgångsrika kundrelationer över tiden!

    mikael.lindstrom@huamgic.se

    1. Ber om ursäkt för sent svar. Var helt övertygad om att jag skrivit ett tidigare…

      Jag håller med dig i det du skriver om manipulation. Ordet är negativt laddat och hör inte hemma i bra försäljning. Problemet är väl just att inte alla säljinriktade företag satsat särskilt mycket krut på hur deras säljare säljer, bara säljresultaten ser bra ut i slutändan. The Phone House är inget undantag i det fallet.

      Själv handlar jag både mobiltelefoner och tillbehör hos The Phone House. De har ofta ett bra sortiment och vettiga priser. Men det gäller att veta vad man vill ha när man går in i butiken och är bestämd på sin sak, annars kommer man lätt ut med något annat än det man hade tänkt sig…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s