Att levla eller inte levla

Det finns två saker jag gillar: Twitter och World of Warcraft. Idag hjälpte dessa två bra saker till att skapa detta blogginlägg.

Briljante Fredrik Johnsson & Rickard Eriksson m fl diskuterade huruvida WoW-spelande, dvs att ta sig från level 1-80, visar på karaktärsdrag som ståndaktighet och uthållighet, vilket i sin tur kan ge positiva effekter i arbetslivet. Enkelt förklarat vill Fredrik visa på att det mycket väl kan finnas en korrelation mellan gaminguthållighet och framgång i arbetslivet. Skulle man finna saker i arbetslivet att ”levla” på.. då du!

Jag ramlade över diskussionen och har kanske missuppfattat hälften, men jag tror definitivt att Fredrik är inne på en mycket intressant väg. Om vi kunde hitta sätt att ge direkt feedback på det arbete som anställda gör på liknande sätt som WoW gör skulle det ge en stark motivator.

I diskussionen på Twitter undrade jag om inte McDonalds hade något sådant system, där anställda som arbetar ”bra” ganska fort kan se en befordran nalkas. Fredrik kunde den branschen bättre än mig och lärde mig att McDonalds system bara innehåller 3 nivåer. Det var rätt dåligt, som jag ser det.

Under en tid har jag funderat över den effektivisering som påbörjades under 1990-talet inom många organisationer, den där mellanchefer togs bort, där vissa yrkesgrupper i stort ransonerades bort för att spara pengar ( som t ex sekreterare). Som jag ser det kan den åtgärden ha gjort dels att de som fortfarande har anställningar får jobba inhumant mycket med stor press på sig samt att den motivator som chans till befordran kan ge nästan försvunnit. Då mellanchefer togs bort togs också många möjligheter till avancemang bort.

Vad händer med organisationer där de anställda inte ser möjligheter till egen utveckling? Är det därför vissa organisationer inte klarar att locka till sig alternativt behålla yngre arbetskraft?

De organisationer som blir bra på att ge sina anställda snabb och direkt feedback kombinerat med möjligheter till avancemang kommer att bli de stora vinnarna i framtiden. Men hur kan detta åstadkommas? Någon form av levelsystem är en mycket intressant lösning om du frågar mig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s